Waardegericht belonen voor het stimuleren van innovatie

Zou het niet eerlijk zijn als mensen die een grote toegevoegde waarde hebben voor onze maatschappij daarvoor ook beloond worden?

Neem bijvoorbeeld politieagenten: worden zij betaald voor het resultaat van een veilige samenleving? Of voor het aantal boetes dat zij uitschrijven?

Hoe zit dat eigenlijk in de zorg? Zouden ziekenhuizen, medewerkers en artsen over vijf jaar beloond worden voor hun totale bijdrage aan een gezonde samenleving? Hun maatschappelijke impact? Of blijven we meten en verdelen op basis van productie en efficiëntie?

groep+2.jpg

Barrière

De zorgvraag is de afgelopen jaren flink gestegen en als er niets gebeurt, blijft deze doorstijgen. Nederland heeft de capaciteit en middelen niet om dit op lange termijn vol te houden. De zorgvraag moet het liefst dalen maar zeker niet stijgen. Het is hoog tijd voor het omarmen van innovatie. Zo zijn  er inmiddels tal van (locale) voorbeelden die leiden tot meer waardevolle zorg tegen lagere kosten. Bijvoorbeeld het samen beslissen, het monitoren op afstand of het verplaatsen van de zorg van ziekenhuis naar een gezondheidscentrum. Het knelpunt is echter is het opschalen van deze kansrijke innovaties en daadwerkelijk implementeren van de benodigde verandering.

De afgelopen maanden hebben Zorgambassadeurs Roderick van Leerdam, Bertine Roorda, Jacco Schutte en Loes van Egmond zich gebogen over de vraag wat er nodig is om lokale ‘good practices’ op te schalen en innovatieadoptie binnen de zorg te stimuleren. In gesprekken met professionals uit de praktijk kwamen zij uit bij vier belangrijke barrières:

  1. Goede ideeën worden maar beperkt gedeeld

  2. Goede ideeën komen niet terecht bij de juiste personen

  3. Men wil een goed idee niet overnemen

  4. Men kan een goed idee niet overnemen

Veelal stokt de innovatie in de waan van de dag, krijgt het onvoldoende prioriteit of zijn er onvoldoende resources om het over te nemen en op te schalen. Naast deze meer veranderkundige barrières werd ook vaak het huidige beloningssysteem genoemd. Dit systeem heeft namelijk een duidelijke prikkel gericht op productie. Bij meer diagnoses en behandelingen wordt er dus meer verdiend door ziekenhuis en specialist.

De zorg als een verdienmodel wordt steeds meer bekritiseert en er komen steeds meer initiatieven om het tij te keren naar meer waardegericht zorg en beloning. Belangrijk hierbij is de ‘gelijkgerichtheid’ in gehele financieringsketen van zorgverzekeraar, ziekenhuis en specialist.

De zorgambassadeurs verkennen modellen die het opschalen van innovaties stimuleren en die waardegerichte zorg belonen. Hiermee proberen zij te voorkomen dat goede ideeën die mogelijk leiden tot minder productie niet worden opgeschaald omdat deze financieel onaantrekkelijk zijn. Naast het wegnemen van deze financiële barrière blijven de ambassadeurs nieuwsgierig naar de veranderkundige barrières die veelal binnen ziekenhuis optreden.

Volgende stap

De komende maanden willen de Zorgambassadeurs een soort menukaart van verschillende verdien- en beloningsmodellen uitwerken en voorleggen aan ziekenhuizen en Medisch Specialistische Bedrijven. Hierbij kijken ze mede naar voorbeelden van ziekenhuizen die erin geslaagd zijn onnodige dure zorg te verminderen.

Heb jij verfrissende ideeën over hoe we kunnen belonen in lijn met de visie van de Juiste Zorg op de Juiste Plek? Of heb je praktijkervaringen van hoe het anders kan? We horen graag van je!

Guest User